Thursday, April 3, 2008

BI binnen MKB

 

Belangstelling voor BI binnen het MKB groeit

Performance management

Steeds meer Nederlandse middelgrote en kleine bedrijven gebruiken business intelligence (bi). Hoewel de datastroom minder groot is, blijkt er bij ondernemingen tot vijfhonderd medewerkers veel behoefte aan analytische oplossingen voor beslissingsinformatie. Dat blijkt uit onderzoek van MarketCap.

Business intelligence (bi) is niet langer alleen een interessante toepassing voor grote bedrijven met vele terabytes aan data. Ook binnen het mkb is er steeds meer behoefte aan analytische oplossingen voor het nemen van gedegen bedrijfsbeslissingen. Dat concludeert MarketCap na onderzoek over het gebruik van bi-oplossingen in de Nederlandse markt.

De onderzoekers stellen: "Op zich lijkt deze ontwikkeling verrassend, maar het mag zeker niet als zodanig bestempeld worden. Het midden- en kleinbedrijf in Nederland is bezig meer gegevens en informatie te betrekken in haar bedrijfsprocessen. Niet op de laatste plaats is dit mogelijk gemaakt door de sterk verbeterde informatiesystemen en communicatieinfrastructuur. Zoals eerder bij zeer grote organisaties het geval was, voltrekt zich nu dus ook in het mkb het proces waarbij men via voorspelbaarheid en adoptievermogen meer grip op de organisatie kan krijgen."

BI-specialisten

Volgens de onderzoekers ligt er een uitgelezen kans voor bi-specialisten in de markt. Ze zien hoe verschillende aanbieders van bi-oplossingen op de veranderende vraag vanuit het mkb reageren. "De aanbieders van een breed pakket aan bedrijfskritische applicaties zijn al langer met hun erp(enterprise resource planning) en financiële applicaties actief in het mkb. Voor de bi-specialisten is dit pas sinds kort op gang gekomen", zo concluderen de onderzoekers.

Uit eerder onderzoek blijkt dat business intelligence en corporate performance management (cpm) in de perceptie van de eindgebruiker zeer veel overlap hebben. Voor wat de vraag vanuit het Nederlandse mkb betreft, zal het voor leveranciers zeker belangrijk zijn om zowel business intelligence- als cpm-oplossingen aan te kunnen bieden.

No comments: